logo alča a mája aawesome.cz

Pojištění pro dálkový trail PNT

aneb jaké pojištěné je tak akorát a co vše je k němu ještě potřeba mít, aby to vůbec fungovalo.

Máme za sebou už pěknou dávku cestování a k tomu patří i pojištění. Dneska už si asi nikdo netroufne bez cestovního pojištění vytáhnout paty ze země, natož z kontinentu, ale samozřejmě není pojištění jako pojištění.

Jaké pojištění jsme si dělaly dřív

Na naši první cestu kolem světa jsme tenkrát jely hodně na punk – koupily jsme si nějaký ten základ od Axa a pak jsme na Ameriku maličko přihodily (kdyby náhodou třeba obyčejný zubař stál tolik co rodinný dům). Už jsme ale neřešily, co když nás někde během PCT bude muset odvézt helikoptéra (respektive, zda je na to pojištění dostatečné), nebo když jsme si na Aljašce půjčily v zimě auto s letníma gumama a navíc bez pojištění – měly jsme tenkrát víc štěstí než rozumu.

Do Patagonie už jsme se připravily víc a našly jsme u pojišťovny Uniqa jednu variantu i pro pohyb mimo značené cesty. Tenkrát jsme se dobře pojistily a odjely bez s.o.s. vysílačky, která nám přišla fakt drahá. Jenže po prvním týdnu nám došlo, že tady je nám super pojištění k ničemu, když si nemáme jak zavolat pomoc a po liduprázdném týdnu v Andách jsme sešly dolů koupit si Graminku

Roadtrip Kanadou a přechod Aljaškou jsme už měly vychytaný – garminka na batohu a dobré pojištění v mailu. Tak jsme si to aspoň myslely.

Co to znamená dobré pojištění?

Ráda bych tu napsala, že asi nikdo dobrovolně nejede do zahraničí se špatným pojištěním. Většinou se člověk snaží najít dobrý kompromis mezi cenou a krytím a myslí si, že ho i našel. Je opravdu těžké z těch pojištěných milionů pochopit, zda se to vztahuje přesně na vás a navíc si prostudovat každou nepatrnou a dobře schovanou výjimku a k tomu ideálně i případové studie různých pojistných událostí.

I my jsme si vždycky myslely, že máme to nejlepší, přestože jak je z předchozích řádků dobře vidět, pokaždé jsme se posouvaly k větší jistotě.

Píšu především o USA a Kanadě, kde je lékařská péče i pojištění z celého světa nejdražší. Navíc se jedná o oblasti mimo civilizaci s větším rizikem případné záchranné akce. A taky s vědomím, že čím déle je člověk v horách, tím víc se zvětšuje pravděpodobnost, že to prostě jednou přijde.
Bylo by hodně smutné přežít, ale pak žít jen pro splácení dluhů.

Není automatické, že vás pojistí!

Tentokrát jsme opět hledaly pojištění a šly téměř na jistotu, když tu nás napadlo se přece jen ujistit. Napsaly jsme tedy pojišťovnám přímo mail s tím, že se chystáme přejít PNT a zda je v pojištění i záchranná a pátrací akce a především převoz vrtulníkem. Po doplnění otázek typu, zda jedeme s cestovkou 😀 a zda je ta cesta dobře značená 😀 se nám dostala odpověď, kterou jsme opravdu nečekaly. „Nemůžeme vás pojistit.“

Nedaly jsme se a rovnou tedy navrhovaly o kolik by se mělo pojištění zvýšit, aby to odpovídalo naší cestě? Odpověď ale zněla rezolutně, že takovou cestu nám nepojistí. Ani Axa, ani VZP ani Alpenverein ani Uniqua.

Problémem byly především dvě věci – odlehlost a náročnost trailu a vysoká cena záchranných a pátracích akcí. Léčebné výlohy už by pak byly v pořádku. Trošku jsme se orosily, když jsme si vzpomněly na Aljašku. Ale to nevadí, všechno tenkrát dopadlo dobře.

Někdy je vrtulník zdarma jindy ne

A tak jsme četly případové studie a počítaly výlohy a zjišťovaly kde kdo co platí. Například v mnoha státech USA je záchranná akce zdarma, nicméně záleží jaký typ vrtulníku pro vás přiletí – některé jsou zdarma jiné za nehorázné částky – a to je loterie, kterou nechcete prohrát.

V některých státech ale záchranné akce musí člověk zaplatit, někdy s ohledem na to, jak dobře byl člověk vybavený a připravený. A jak se v tom jako vyznat? Navíc když případy jsou popsány jen u místních občanů USA? Vypadalo to celé dost bledě, skoro jako kdyby nám ta drahá s.o.s. vysílačka byla výsměchem, že se stejně nedokážeme pojistit. Přesto jsme začaly alespoň s aktivací Garminky a drahou platbou za tříměsíční safety plan (bezpečnostní plán). 

Řešení – kombinace dvou druhů pojištění

A tam jsme na to káply – k aktivnímu plánu u Garmin si může člověk přikoupit za velmi výhodný peníz i pojištění SAR 100, které je speciálně určeno pro případy nouze, kdy člověk zmáčkne s.o.s. tlačítko své Garminky. Jedná se o záchranné a pátrací akce a převoz do nemocnice vrtulníkem. No a dál už nám to pokryje dobré pojištění z našich vybraných pojišťoven. 

Našly jsme konečně výbornou alternativu a máme jistotu, že kdyby někdy měla nastat situace nouze, nebudeme se klepat strachy, zda na to máme dobré pojištění. Nejlepší pojištění je takové, které člověk nemusí použít. Takže je dobré si koupit kvalitní pojištění a pak se hodně spoléhat na anděly strážné. Vážně!

Rozklad ceny pro tuto variantu pojištění:

Zařízení Garmin InReach mini (cca 10000 Kč) – už máme koupenou z Patagonie

Roční poplatek aktivace – 900 Kč

Safety plan na měsíc – 490 Kč (3 x 490 = 1470 Kč)

Pojištění SAR100 – 1090 Kč na osobu po celou dobu aktivní služby Garmin (2 x 1090 = 2180 Kč)

Celkem pojištění záchranných akcí pro 2 osoby na 3 měsíce: 4550 Kč

Plus klasické cestovní pojištění do USA – cca 15000 Kč pro dvě osoby

Celkem tedy cca 20 000 Kč pro dvě osoby.

odběr novinek